Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@20:33:15 GMT

سبک شاه آبادی تلفیق تاریخ و روایت داستانی است

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۷۳۴۹

سبک شاه آبادی تلفیق تاریخ و روایت داستانی است

یک نویسنده، حمیدرضا شاه آبادی را ادامه دهنده راه نویسندگانی دانست که دغدغه اجتماعی و عدالت دارند و گفت: شاه آبادی بی عدالتی در دنیای کودکان را روایت می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «شهرام اقبال زاده»، عصر دیروز(سه شنبه22 آبان) در نشست نقد و بررسی کتاب دروازه مردگان نوشته حمیدرضا شاه آبادی که در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: آقای حمیدرضا شاه آبادی پژوهشگر هستند و از طرفی رشته ایشان تاریخ است و دغدغه تاریخ را دارند، ایشان پژوهش انتقادی انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ نگار خوب مثل باستان شناس خوب است. از طرفی شاه آبادی داستان نویس نیز هست و ترکیب تاریخ و روایت را در آثارش می توان دید.

 

این نویسنده اظهار داشت: فردی مثل انیشتین رفت و به او گفت ریاضی بچه ام ضعیف است چه کنم؟ انیشتین گفت:فرزندت باید افسانه بخواند. انیشتین تخیل قوی داشت. این مسئله اهمیت خواندن افسانه و رمان را می رساند. تاریخ نگار می تواند نگاه سردی به واقعیات تاریخی داشته باشد و نمی تواند احساس خود را دخیل کند اما داستان نویس می تواند احساس خود را نسبت به وقایع بیان کند. تخیل و عاطفه در داستان وارد می شود.

 

وی بیان کرد: در کتاب دروازه مردگان می بینیم عواطف نویسنده به جای راوی وارد داستان می شود. نویسنده کتاب محققی است که به کودکی و کودکان اهمیت می دهد. وولتر می گوید" نویسندگان سه مرحله را پشت سر می گذارد، تقلید از پیشکسوتان و بزرگان، مرحله دوم اقتباس است و مرحله سوم که تعداد کمی از آن است سبک است". نویسندگان کمی صاحب سبک می شوند. حمیدرضا شاه آبادی صاحب سبک است. آمدن تاریخ با روایت داستانی سبک حمیدرضا شاه آبادی است. از طرفی شاه آبادی ادامه دهنده نویسندگانی است که دغدغه اجتماعی و عدالت دارند. عدالت برای کودکان جزیی از عدالت اجتماعی است. شاه آبادی بی عدالتی در دنیای کودکان را روایت می کند.

 

اقبال زاده با بیان اینکه در دروازه مردگان دو تاریخ زمانی وجود دارد، عنوان کرد: یکی دوره قاجار است و دیگری امروز. علاوه بر این دو راوی نیز در داستان داریم. زمان های روایت مرتب جابجا می شوند و راوی ها می آیند هر کدام حرفی می زنند و در رفت و برگشت هستند. فصل ها هم مشترک است که راوی آنها را بهم می دوزد. چخوف گفته است اگر شما در صحنه ای دیدید تفنگی بر دیوار آویزان است اما در طول داستان کارکرد نداشته باشد آن صحنه اضافه است. یکی از اشکالات کتاب استفاده از واژه مامان است. رضاقلی در نامه اش از مامان حرف می زند. یک بچه دهاتی در قاجار آیا مامان می گفته است؟

 

وی یکی از هوشمندی های شاه آبادی در دروازه مردگان را رفت و برگشت بین تاریخ و امروز دانست و افزود: همیشه پس زمینه های داستان های شاه آبادی تاریخ است. شاه آبادی می داند تاریخ انضمامی پیش می رود. دروازه مردگان کتاب داستانی، اجتماعی، انتقادی است که رگه هایی از وحشت در آن وجود دارد. وحشتی که بیش از اینکه از دنیای فانتزی بیاید از تلخی های زندگی می آید. این کتاب به نوعی رمان اندیشه و فلسفه هم هست. شاه آبادی پاسخ نمی دهد بلکه پرسش می کند.

 

 گفتنی است، داستان کتاب «دروازه مردگان»  هم‌چون بسیاری از داستان‌های دیگر شاه‌آبادی، از دل تاریخ و روایت‌های تاریخی برساخته شده و بیرون آمده است و ردپای حوادث و شخصیت‌های تاریخی واقعی، هم‌چون حضور میرزا حسن‌خان رشدیه به عنوان یکی از شخصیت‌های داستان، در آن دیده می‌شود.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: استان همدان اردبیل شیراز خوزستان اجلاس جهانی گردشگری اسحاق جهانگیری کانون های مساجد افتتاح پروژه شبستان یزد نهم ربیع الاول سرای اهل قلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۷۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد داران خطای پنالتی در تاریخ لیگ برتر فوتبال

علیرضا حقیقی، دوباره مرتکب خطای پنالتی شد.

به گزارش تابناک ورزشی؛ دروازه‌بان هوادار، رکورد تازه‌ای در دادن پنالتی به حریف ثبت کرد. پنالتی برابر هوادار یازدهمین پنالتی‌ بود که علیرضا حقیقی در تاریخ لیگ برتر مرتکب شد تا با این خطا از دو دروازه‌بان با سابقه ادوار مسابقات یعنی وحید طالب‌لو و مهدی رحمتی که ۱۰ خطای پنالتی انجام دادند سبقت بگیرد و به تنهایی بین دروازه‌بان‌ها در لیگ برتر رکورددار شود.

به نوشته سایت ۳۶۰؛ امیرحسین صادقی با ارتکاب ۱۴ پنالتی رکورددار تاریخ مسابقات است. پس از این مدافع دیگر مدافع استقلالی یعنی حنیف عمران‌زاده با ۱۳ پنالتی قرار دارد.

 هادی عقیلی با ۱۲ پنالتی سوم است و علیرضا حقیقی در کنار وحید حمدی‌نژاد، هادی شکوری و محمد نصرتی در رده چهارم جای دارند.

دیگر خبرها

  • پرفروش‌های داستانی حوزه مقاومت در نمایشگاه
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان
  • نظربازی با اصفهانِ اردیبهشتی
  • سلمان؛ روایت درست تاریخ
  • سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ
  • نمدمالی، هنری با روایت تاریخ
  • سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک ترین شکل ممکن
  • رکورد داران خطای پنالتی در تاریخ لیگ برتر فوتبال
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت